निबन्ध

लालहिरा प्याखंको खोजी

Himal Khabar Himal Khabar
नेशन श्रेष्ठ र पुष्पा पलाञ्चोके
Himal Khabar Himal Khabar
एकसमय थियो जब र्कीतिपुरको शहरलाई नै पृष्ठभूमि बनाएर मौलिक लाल र हिराको प्रेम र संघर्षको कथा लालहिरा प्याखं प्रस्तुत हुन्थ्यो । तर, अहिले यो कथाको एक भाग देवी प्याखं मात्र बचेको छ ।

Himal Khabar कौला, नेपाल संवत् अन्तर्गत बाह्रौं महीना । यतिखेर खुला नीलो आकाशमा सेतो बादल छाउँदै गर्दा खेतमा सुनौला धानका बाला लहलाउन थाल्छन्, नेवार समुदायको घर आँगनमा गुग्गलको सुवास मगमगाउँछ अनि विभिन्न पाटीहरूमा घन्किरहेको मालश्री धुन सुन्न पाइन्छ ।
अधिराज्य भर दशैं मनाइरहँदा, नेवाः समुदायले कौलाको बेला मोहनी नखः मनाउँछन् । यसका लागि विधिवत् आगममा जमरा राखिन्छ र अजिमाहरूको पूजा गरिन्छ । नौरथामा उम्रिएका पहेंलो जमरासँगै कुछी भ्वे, स्याक्वत्याक्व अनि चालं गरिकन मोहनी पर्व मनाइन्छ ।
मोहनी नखः
मोहनी नखः विशेष गरी प्रकृतिसँग जोडिएको संस्कृति हो । यसैले जीवन प्रदान गरेको हो मोहनीको संस्कृतिलाई । किसानको लागि शक्ति भनेकै अन्न अनि यससँग सम्बद्ध सीप र औजारहरू हुन् । मोहनीको बेलामा यिनै वस्तुको उपासना हुन्छ ।
उपासनाका लागि अजिमाहरूको पूजा अर्चना गरिन्छ । अजिमामा पुरातन सीप अनि संस्कृतिको रहस्य रहने विश्वास रहेका कारण, समुदायले उक्त उपासनामार्फत वर्तमानको लागि परिश्रम अनि भविष्यको लागि आशा अनि भरोसा हासिल गर्दै आइरहेको हुन्छ ।
अजिमाहरूको गणमा कोही शान्त, कोही रौद्र, कोही सुन्दर अनि कोही क्रूर छन्; जीवनको समग्र भाव भंगिमा मातृका गणमा समाहित भएर बसेको देखिन्छ । नेवाः संस्कृतिमा अजिमाहरू हृदय स्पन्दनका रूपमा रहेका छन्; सुरक्षादेखि साधनामा, जीवनका हरेक क्रियाकलापमा अजिमाहरूको आशीर्वाद आवश्यक मानिन्छ ।
मोहनीभरि सबैतिरका पीठमा समुदाय भावना सक्रिय हुन्छ ।
रीतिथिति अनि विधि व्यवहारका रूपमा प्रस्तुत हुन्छन् । उदाहरण स्वरुप कीर्तिपुरको नेवाः समुदायले अभ्यास गर्ने विविध क्रियाकलापलाई लिन सकिन्छ ।
कीर्तिपुरमा इन्द्रायणी देवीको विशेष महत्व छ । बाघ भैरव र इन्द्रायणी देवी कीर्तिपुरवासीका उपास्य हुन् । मोहनी नखः यिनै शक्तिका स्रोतका वरपर घुम्ने गर्दछ नगरका गल्ली गल्ली ।
एक महीना अगाडि नै यँला बेलादेखि कीर्तिपुर नगरवासी पीठहरूको दर्शनमा सक्रिय हुन्छन् । यस बेला वाद्यवादनका साथ भक्तिपूर्वक रातको समयमा नगरका सारा पीठहरूको दर्शन गरेर बत्ती दिने गरिन्छ, जसलाई पीठ सिइक वनिगु भनिन्छ । मोहनी नखः यसको निरन्तरता बनेर आइपुग्छ अनि यसको पूर्णता विशेष लोकनृत्यमा गएर हुन्छ ।
प्रत्येक नेवाः घर अगाडिको पिखालखुले उक्त घरलाई समाजसँग जोडे जस्तै मोहनीमा आगम भित्रका अनुष्ठानले व्यक्तिलाई र समस्त परिवारलाई आफ्नो पुर्खासँग, आफ्नो मूल स्रोतसँग जोडेको हुन्छ ।